Jeśli właśnie zastanawiasz się na tym, jak wygląda zakładanie firmy krok po kroku, koniecznie przeczytaj poniższy poradnik. Dowiesz się z niego, jakich formalności musisz dokonać oraz ile będzie kosztować cię prowadzenie firmy.
Własna działalność – od czego zacząć?
Gdy po głowie chodzi ci własny biznes, zastanów się, co może przynieść największe dochody i jednocześnie sprawia ci przyjemność. Przedsiębiorcą będziesz całą dobę. Zapomnij o tym, że po ośmiu godzinach zamykasz drzwi i zajmujesz się swoimi sprawami. Twoja firma to teraz twoje sprawy.
Przeanalizuj, czy na rynku działają podobne firmy. Co oferują? W jakich cenach? Na tej podstawie będziesz mógł stworzyć swój pierwszy poważny biznesplan. Doprecyzuj w nim takiej kwestie, jak to:
a) ile musisz zainwestować (kupno sprzętu, leasing, licencja),
b) po jakim czasie pojawią się dochody,
c) ile orientacyjnie wynosić będą dochody,
d) jak klienci dowiedzą się o tobie (reklama),
e) jaki będzie miesięczny koszt prowadzenia firmy.
Pokaż to, co napisałeś jakiejś postronnej osobie. Może to być ktoś, kto już prowadzi firmę albo ktokolwiek inny, kto sprowadzi cię na ziemię, jeśli swoje założenia poczyniłeś w różowych okularach.
Masz pomysł? Wygląda na to, że warto spróbować? Rejestruj firmę! Wsparcie finansowe dla firm.
Jak zarejestrować firmę?
Zarejestrowanie firmy jest bardzo proste. Wystarczy złożyć wniosek online przez platformę biznes.gov. Będziesz musiał podać nazwę firmy i adres jej siedziby, a także sprecyzować, czym będziesz się zajmować.
Konieczne będzie też wybranie odpowiedniej formy opodatkowania. Jeśli chodzi o założenie działalności gospodarczej koszty będą zależeć od tego, na co się zdecydujesz. Najlepiej skonsultuj się z księgową lub sprawdź, czy w okolicy funkcjonuje inkubator przedsiębiorczości. Tam często w ramach wolontariatu możesz uzyskać pomoc bezpłatnie.
Koszty prowadzenia działalności gospodarczej
Zarejestrowanie firmy jest bezpłatne. Koszty, które będziesz musiał ponieść jednorazowo to:
a) wyrobienie pieczątki (nie jest obowiązkowe, ale nie kosztuje wiele, a dodaje wiarygodności),
b) konsultacja z księgową,
c) pozwolenia na prowadzenie działalności (np. licencja na transport albo akcyza na sprzedaż alkoholu, którą płaci się raz w roku).
Miesięcznie musisz liczyć się z dość dużymi jak na początek zobowiązaniami:
a) ZUS i składka zdrowotna,
b) faktoring, jeśli zdecydujesz się na takie finansowanie firm i faktur,
c) księgowość,
d) leasing,
e) opłaty za firmowe konto bankowe.
Początkowo możesz te koszty ograniczyć, np. korzystając z ulgi na start, która przez pierwsze 6 miesięcy zwalnia cię z płacenia składek w ZUS (pełna składka to 1211,28 zł).
Nie musisz też mieć firmowego konta. Każdy, kto prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą może korzystać z prywatnego rachunku zarejestrowanego na siebie. Jednak przy kontroli, urzędnik zobaczy całą historię konta.